Pinky Design Pointer
Photobucket

blogger yang aku selalu usha!

Tuesday, August 14, 2012

Buktikan Cinta Dan Rindu Anda Dan Jangan Sia-siakan



         
               Setiap orang yang menyintai seseorang,ia meemerlukan bukti cinta dan rindu kepada yang yang tercintanya itu.Demikian dengan kecintaan kita kepada Allah dan juga Rasul-Nya,perlu ia dibuktikan dengan sikap dan perbuatan kita taua pengorbanan dengan jiwa dan raga.


Rasulullah s.a.w.bersabda:

"Cintailah Allah,kerana Allah memberi penghidupan kepadamu dengan pelbagai kenikmatan -Nya kepadamu.Dan cintailah Aku kerana  Allah mencintaiku"
(riwayat Tirmizi dari Ibnu Abbas r.a)

Menurut Imam al Ghazali dalam Ehya'ulumuddin, bahawa mencintai Allah dan Rasul-Nya adalah Wajib(fardu). Mungkin timbul perasaan di kotak fikiran anda ,bagaimana perkara (perasaan) yang tidak wujud pada zahirnya seperti fizikal ia diwajibkan?
Jawapan nya mudah:cinta itu ditafsirkan denga kepatuhan dana kepatuhan akan menyusul setelah adanya cinta, cinta ialah pokok yang mendatangkan perasaan taat dan patuh,kepatuhan ialah buah daripada perasaan cinta.Bila ada benih cinta,kemudiaan barulah diikuti dengan mematuhi terhadap yang dicintai.Cinta itu mempunyai tindak balas.




firman Allah:


same-same kita mengejar mardhotillah...sesungguhnya pencarian redha itu adlah sesuatu pencarian yang akan berakhir dengan sesuatu yang jauh lebih indah
Wallahua'lam.....

0 comments:

Post a Comment